Halaman

Isnin, 19 Disember 2011

Hebat betul beruk sekor ni, dia berak dia kata taik orang lain

Anwar Tanya..., "Untuk Apa Bersumpah..?"

Hik Hik Hik... kena kau Mahathir dengan aku

Anwar Ibrahim cuba mencari alasan untuk tidak menyahut cabaran Tun Dr. Mahathir Mohamad supaya bersumpah bagi membuktikan dakwaannya bekas Perdana Menteri itu pernah menulis surat kepada Bank Dunia bagi meminta bantuan semasa krisis kewangan pada 1999.

Menurutnya, perbuatan tersebut tidak perlu dilakukan kerana dakwaan yang dibuatnya adalah berdasarkan fakta dan laporan tahunan yang dikeluarkan oleh Bank Dunia sendiri.

"Untuk apa bersumpah? Ini soal rasuah, soal jenayah. Jawapannya bukan dengan bersumpah.

"Kita tahu hukum mufti. Ini bukan soal sumpah, soalnya bagi keterangan," katanya ketika ditemui pemberita di Konvensyen Pembangunan Ummah Pulau Pinang, di sini hari ini.

Semalam, Tun Dr Mahathir mencabar Anwar bersumpah dengan memegang al-Quran bagi membuktikan bekas Perdana Menteri tersebut pernah menulis surat kepada Bank Dunia untuk meminta bantuan semasa krisis kewangan pada 1999 seperti yang didakwa.

Tun Mahathir berkata, beliau tidak pernah berbuat demikian sebaliknya menolak permintaan daripada Bank Dunia yang datang untuk menawarkan bantuan.

Anwar memberitahu, permintaan supaya surat yang dimaksudkan itu ditunjukkan pula, dianggapnya sebagai satu perangkap.

"Bukti ada, fakta pun ada. Nak cari surat yang dihantar oleh kerajaan, ini hanya helah saja. Mana saya ada simpan fail atau surat itu.

"Kalau saya bawa keluar nanti kena dakwa atas Akta Rahsia Rasmi (OSA) pula. Nanti Tun Mahathir dakwa saya pula," ujarnya.

heheheh...

siapa yang mesra IMF?

Cuba teka, mana dia dapat bukti itu? Bukti sebenar atau bukti "ciptaan?" hahahaha... Tak pernah jumpa beruk yang pandai putar macam dia ni. Ya lah kawan dia dalam IMF dan Bank Dunia. Yahudi memang kuat kelentong, anak murid dia mesti lebih pandai dari guru dia dalam bab kelentong ni.

Mahathir kata "Cuba siasat, pergi tanya IMF betul ke bukti tersebut?" Tambahnya lagi " La nie gambar orang kepala lain badan lain pun orang boleh buat, ni kan pula surat". Jadi siapa bohong siapa????

Konar sana konar sini nak selamatkan diri sebab sebelum ini Mahathir pernah tuduh (betul pun) dia (Anwar) adalah ejen Bank Dunia dan IMF. Anwar juara segala putaran ajaib.... Nasib baik Mahathir hidup lagi, kalau tak entahlah macam mana dia konar baring.

hahaha tengol ni, siapa yang berbohong! Pendedahan AIDC


Bukan Dr Mahathir, Tetapi Anwar Pohon Pinjam Bank Dunia

AIDCNews -20/12/11 – Pihak Datuk Seri Anwar Ibrahim gagal memberikan bukti yang diminta oleh Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad iaitu surat rasmi yang membuktikan beliau memohon dengan Bank Dunia/IMF, sebaliknya hanya memberikan link dari laman Bank Dunia tersebut.
Dalam link tersebut hanya dinyatakan dana itu berpunca dari Bank Dunia dan bukannya IMF sepertimana yang didakwa oleh para penyokong Ketua Umum PKR itu.
Jika mahu diambil kira 3 jenis pinjaman Bank Dunia pada Mac 1999, bagaimana pula dengan lebih kurang 10 jenis pinjaman yang dilakukan oleh Malaysia pada tahun 1991 -1998 ketika Anwar Ibrahim menjadi Menteri Kewangan ?
Anwar Pohon Pinjaman

Link yang diberikan oleh penyokong PKR menyebut tiga jenis pinjaman pada tahun 1999, bagaimana pula dengan pinjaman keempat pada 18 Jun 1998 ketika Anwar masih Menteri Kewangan ?
Pinjaman pada 18 Jun 1998 adalah untuk ‘Malaysia Economic Recovery and Social Sector Loan‘ berjumlah US$300 million berbanding dengan US$404 million untuk tiga jenis pinjaman; Malaysia: Education Sector Support ProjectMalaysia: Social Sector Support Project dan Malaysia: Year 2000 Technical Assistance Project pada tahun 1999.
Seperti yang dijelaskan olehlaman web Bank Dunia, pinjaman pada 18 Jun 1998diluluskan bertujuan untuk menyelesai masalah krisis ekonomi Asia yang turut melanda negara Malaysia.
“Malaysia adalah salah satu daripada negara-negara yang paling teruk dilanda krisis kewangan Asia. Pada bulan Jun 1998, Bank Dunia meluluskan pinjaman pantas (approved a fast-disbursing) berjumlah AS $ 300 juta single-tranche Economic Recovery and Social Sector Loan (ERSL) untuk melindungi kumpulan-kumpulan yang lemah dalam masyarakat dan menyokong pembaharuan struktur dalam perbankan dan sektor korporat.
“Walau bagaimanapun, seperti krisis ini semakin meruncing, sokongan tambahan perlu. Oleh yang demikian, untuk mengelakkan hakisan program sektor tertentu di Malaysia Bank Dunia menyediakan satu set pinjaman untuk membantu kerajaan”, lapor bank itu.
Krisis ekonomi Asia bermula pada Julai 1997, namun Bank Dunia mengambil masa hampir setahun (12 bulan) untuk meluluskan pinjaman tersebut kepada Malaysia iaitu diluluskan pada Jun 1998.
Pinjaman 30 Mac 1999
Untuk tiga jenis pinjaman pada tahun 1999 hanya dinyatakan tarikh diluluskan pinjaman itu iaitu pada 30 Mac 1999 tetapi tidak dinyatakan tarikh permohonan pinjaman tersebut ?
Jika pinjaman yang dikatogerikan sebagai ‘pinjaman segera/pantas’(approved a fast-disbursing) mengambil masa lebih kurang setahun, bagaimana pula 3 jenis pinjaman yang diluluskan Mac 1999 yang dianggap bukan keperluan segera ?
Adakah tidak boleh diandaikan 3 jenis pinjaman yang bukan berbentuk segera itu memerlukan masa sekurang-kurang dua hingga enam tahun untuk diluluskan ?
Jika memerlukan masa 2 hingga 6 tahun bermakna pemohon itu adalah Anwar Ibrahim yang menjadi Menteri Kewangan dari tahun 1991 hingga ke tarikh beliau dipecat pada 2 September 1998.
Jika penyokong Anwar memberi link tiga projek itu dengan hanya andaian (tanpa bukti surat rasmi) bahawa Dr Mahathir yang membuat pinjaman tersebut dengan andaian bekas Perdana Menteri menjadi Menteri Kewangan pada masa itu, bagaimana pula jika didakwa bahawa 3 pinjaman itu dibuat oleh Anwar semasa beliau menjawat Menteri Kewangan dan diluluskan ketika beliau dipecat daripada kerajaan ?
Maklumat dari laman web Bank Dunia menyebut; “(Sebanyak) AS $ 244 juta untuk Education Sector Support Project adalah untuk membantu persiapan Rancangan Malaysia Ketujuh (1996-2000) dalam sektor pendidikan yang objektif adalah untuk meluaskan akses dan ekuiti dalam pendidikan; menggalakkan kualiti dan kecemerlangan serta meningkatkan kecekapan sektor pengurusan”.
Jika kelulusan pinjaman itu menyokong Rancangan Malaysia Ketujuh (1996-2000), bilakah tahun yang ideal untuk membuat permohonan pinjaman tersebut ?
Bolehkah diandaikan tarikh permohonan pinjaman itu pada tahun sebelum 1996 dan diluluskan pada tahun 1999 ?
Surat Bank Dunia Kepada Anwar
Dalam worldbank.org mengandungi satu dokumen berbentuk PDF iaitu sepucuk surat dari Bank Dunia kepada Y.B. En. Anwar Ibrahim, Minister of Finance, The Treasury, Jalan Duta, 50592 Kuala Kumpur, Malaysia.
Untuk melihat surat tersebut, sila klik di bahagian Downloads, Complete Report, PDF, 2 pages Official Version.
Surat bertarikh 28 Oktober 1992 itu ditujukan kepada Anwar sebagai Menteri Kewangan dan bukannya kepada Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri Malaysia.
Menyusul lanjut

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog